Platforma uruchomiona została 1 czerwca br. na podstawie dwóch aktów prawnych:
- ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. 2022 poz. 1087);
- ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. 2021 poz. 2070, z późn. zm.).
Dzięki ww. rozwiązaniu każdy obywatel Ukrainy przebywający na terytorium Polski i poszukujący pracy może utworzyć profil zawodowy w j. ukraińskim, j. polskim albo j. angielskim, a tym samym udostępnić informacje o swoich kompetencjach oraz potrzebach zawodowych i uzyskać informację zwrotną dotyczącą ofert pracy i danych kontaktowych do potencjalnych pracodawców.
Platforma jest zintegrowana z Węzłem Krajowym Identyfikacji Elektronicznej umożliwiającym uwierzytelnianie użytkowników tego rozwiązania. 2
Na platformie gromadzone są następujące dane o obywatelach Ukrainy:
- imię (imiona) i nazwisko;
- data urodzenia;
- numer PESEL;
- wiek;
- płeć;
- obywatelstwo;
- adres poczty elektronicznej;
- numer telefonu;
- wykształcenie;
- kwalifikacje zawodowe;
- przebieg dotychczasowego zatrudnienia.
Oferty pracy przetwarzane na platformie mogą być wprowadzane, aktualizowane oraz usuwane przez:
- pracodawców;
- podmioty świadczące usługi związane z udostępnieniem ofert pracy;
- podmioty świadczące usługi pośrednictwa między pracodawcami a osobami poszukującymi pracy.
Na platformie jest obecnie łącznie ponad 200 tysięcy ofert pracy pochodzących z Centralnej Bazy Ofert Pracy oraz portali komercyjnych takich jak pracuj.pl, gowork i goldenline (trwają prace nad udziałem innych serwisów z ofertami pracy).