Zgodnie z art. 95 ust. 4 i art. 97 ust. 4 ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu
w związku z wystąpieniem COVID-19
(Dz.U. z 2020 poz. 1086) Powiatowy Urząd Pracy w Oświęcimiu informuje, iż w/w ustawą z dnia 19 czerwca 2020r. wprowadzono następujące zmiany:
 
  1. W art. 15zzb ustawy z dnia 2 marca 2020 r.  o szczególnych rozwiązaniach związanych
    z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników, osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę nakładczą lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług):
  1. zmieniono okres brany pod uwagę do obliczenia spadku obrotów, który może zaczynać
    się po dniu 31 grudnia 2019 r., zamiast po 1 stycznia 2020 r. Zmiana umożliwia przedsiębiorcom wybranie całego stycznia do uwzględniania spadku obrotów (art. 15zzb ust. 3).
  2. nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu,
    lecz przekształcają się w nabory ciągłe i trwają do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora urzędu pracy.
  3. w przypadku nieutrzymania warunku zatrudnienia pracowników objętych umową przedsiębiorca zwraca dofinansowanie bez odsetek, proporcjonalnie do okresu nieutrzymania w zatrudnieniu pracownika, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty (art. 15zzb ust. 8 i 9) W nowelizacji wprowadzono zapis zgodnie z którym obowiązek zwrotu nie powstaje w przypadku: rozwiązania umowy o pracę przez pracownika, rozwiązania z nim umowy o pracę na podstawie art. 52 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tzw. dyscyplinarne zwolnienie) lub wygaśnięcia stosunku pracy pracownika, w okresie, na który przyznane zostało dofinansowanie (dodany art. 15zzb ust. 9a).
  4. aby umożliwić spełnienie warunku utrzymania zatrudnienia w przypadku rozwiązania umowy o pracę przez pracownika lub rozwiązanie z nim umowy na podstawie art. 52 Kodeksu Pracy (tzw. dyscyplinarne zwolnienie) lub wygaśnięcia stosunku pracy, wprowadzono możliwość zastąpienia tego pracownika innym pracownikiem. Nowy pracownik zostanie objęty umową o dofinansowanie w miejsce dotychczasowego pracownika. O zmianie pracownika objętego dofinansowaniem przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić urząd pracy.
  5. przedsiębiorca nie musi składać comiesięcznych oświadczeń o zatrudnieniu w danym miesiącu pracowników objętych umową
    oraz kosztach wynagrodzeń każdego z tych pracowników i należnych od tych wynagrodzeń składek. Przedsiębiorca będzie natomiast zobowiązany do poinformowania urzędu pracy w formie oświadczenia o każdej zamianie danych dotyczących zatrudnionych pracowników objętych dofinansowaniem oraz w zakresie ich wynagrodzenia w terminie 7 dni roboczych (dodany art. 15zzb ust. 7a, 7b i 7c).
  6. wnioski o dofinansowanie należy składać tylko do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy,
    a nie jak dotychczas – siedzibę lub miejsca wykonywania pracy przez pracownika.
  7. środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej, z wyjątkiem egzekucji prowadzonej na rzecz osób, na których wynagrodzenia i należne od tych wynagrodzeń składki na ubezpieczenia społeczne
    to dofinansowanie zostało przekazane – będą wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego.
 
  1. W art. 15zzc ustawy z dnia 2 marca 2020 r.  o szczególnych rozwiązaniach związanych
    z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dofinansowanie kosztów prowadzenia działalności):
  1. zmieniono okres brany pod uwagę do obliczenia spadku obrotów, który może zaczynać się po dniu 31 grudnia 2019 r., zamiast po 1 stycznia 2020 r. Zmiana umożliwia przedsiębiorcom wybranie całego stycznia do uwzględniania spadku obrotów (art. 15zzc ust. 2).
  2. nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu, lecz prze-kształcają się w nabory ciągłe i będą trwały do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora urzędu pracy.
  3. wnioski o dofinansowanie należy składać tylko do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy, a nie jak dotychczas – miejsca prowadzenia działalności gospodarczej
  4. środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani admi-nistracyjnej – będą wolne od zajęcia
    na podstawie sądowego lub administracyjnego ty-tułu wykonawczego.
 
  1. W art. 15zzd ustawy z dnia 2 marca 2020 r.  o szczególnych rozwiązaniach związanych
    z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Pożyczka bezzwrotna ze środków Funduszu Pracy na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy):
  1. pożyczkobiorcy nie będą musieli składać wniosków o umorzenie pożyczki. Umorzenie będzie następowało z urzędu
    na podstawie informacji w CEIDG/KRS, jeśli przedsiębiorca spełni warunek umorzenia tzn. będzie prowadził działalność gospodarczą przez 3 miesiące od dnia udzielenia pożyczki. Rozwiązanie dotyczy wszystkich pożyczek, także tych już udzielonych.
  2. środki pochodzące z pożyczki nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej – są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego.
  3. wnioski o pożyczkę należy składać tylko do urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę mikroprzedsiębiorcy, a nie jak dotychczas – miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
 
  1. W art. 15zze ustawy z dnia 2 marca 2020 r.  o szczególnych rozwiązaniach związanych
    z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dofinansowanie wynagrodzeń osób zatrudnionych przez organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego):
  1. zmieniono okres brany pod uwagę do obliczenia spadku przychodów z działalności statutowej, który może zaczynać się po dniu 31 grudnia 2019 r., zamiast po 1 stycznia 2020 r. Zmiana umożliwia wybranie całego stycznia do uwzględniania spadku przychodów (art. 15zze ust. 3).
  2. zmieniono sposób wyliczania spadku przychodów z działalności statutowej. Do kwoty przychodów nie wlicza się darowizn (zarówno rzeczowych jak i finansowych) otrzymanych w związku z realizacją działań w zakresie przeciwdziałania COVID-19 (art. 15zze ust. 3).
  3. nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu, lecz przekształcają się w nabory ciągłe i będą trwały do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora urzędu pracy.
  4. wnioskodawca nie musi składać comiesięcznych oświadczeń o zatrudnieniu w danym miesiącu pracowników objętych umową
    oraz kosztach wynagrodzeń każdego z tych pracowników i należnych od tych wynagrodzeń składek. Wnioskodawca będzie natomiast zobowiązany do poinformowania urzędu pracy w formie oświadczenia o każdej zamianie danych dotyczących zatrudnionych pracowników objętych dofinansowaniem oraz w zakresie ich wynagrodzenia w terminie 7 dni roboczych (dodany art. 15zze ust. 6a, 6b i 6c).
  5. w przypadku nieutrzymania warunku zatrudnienia pracowników objętych umową przez okres, na który zostało przyznane dofinansowanie organizacja pozarządowa lub podmiot, którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zwraca dofinansowanie bez odsetek proporcjonalnie do okresu nieutrzymania w zatrudnieniu pracownika, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty (art. 15zze ust. 7 i 8). W nowelizacji wprowadzono zapis zgodnie z którym obowiązek zwrotu nie powstaje w przypadku: rozwiązania umowy o pracę przez pracownika objętego umową, rozwiązania
    z nim umowy o pracę na podstawie art. 52 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tzw. dyscyplinarne zwolnienie) lub wygaśnięcia stosunku pracy tego pracownika, w okresie, na który przyznane zostało dofinansowanie (art. 15zze ust. 8a).
  6. aby umożliwić spełnienie warunku utrzymania zatrudnienia w przypadku rozwiązania umowy o pracę przez pracownika lub rozwiązanie z nim umowy na podstawie art. 52 Kodeksu Pracy, wprowadzono możliwość zastąpienia tego pracownika innym pracownikiem. Nowy pracownik zostanie objęty umową o dofinansowanie w miejsce dotychczasowego pracownika. O zmianie pracownika objętego dofinansowaniem przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić urząd pracy.
  7. środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej – są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego.
 
 
Do dofinansowań, o których mowa w art. 15zzb i art. 15zze ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych przyznanych przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku
z wystąpieniem COVID-19 (tj. przed 24 czerwca 2020r.) stosuje się art. 15zzb i art. 15zze  w brzmieniu nadanym w/w ustawą z dnia 19 czerwca 2020r.
 
Wnioski o dofinansowanie, o których mowa w art. 15zzb i art. 15zze  ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem  i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, złożone przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (tj. przed 24 czerwca 2020r.) i nierozpatrzone do tego dnia, podlegają rozpatrzeniu bez konieczności dokonywania w nich zmian.
 
Umowy o dofinansowanie, o których mowa w art. 15zzb i art. 15zze ustawy  z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, podpisane przez przedsiębiorców razem z wnioskiem o dofinansowanie przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz
o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (tj. przed 24 czerwca 2020r.), ulegają zmianie z mocy prawa.
 
Umowy o dofinansowanie, o których mowa w art. 15zzb i art. 15zze ustawy, z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych zawarte przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu
w związku z wystąpieniem COVID-19 (tj. przed 24 czerwca 2020r.), ulegają zmianie z mocy prawa.
 
Do pożyczek, o których mowa w art. 15zzd ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych udzielonych przed dniem wejścia w życie  ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz  o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (tj. przed 24 czerwca 2020r), stosuje się art. 15zzd w brzmieniu nadanym  ustawą z dnia 19 czerwca 2020r.
 
Wnioski o udzielenie pożyczki, o których mowa w art. 15zzd ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, złożone przez mikroprzedsiębiorców przed dniem wejścia w życie  ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (tj. przed 24 czerwca 2020r.) i nierozpatrzone do tego dnia, podlegają rozpatrzeniu
bez konieczności dokonywania w nich zmian.

 
Umowy o udzielenie pożyczki, o których mowa w art. 15zzd ustawy z dnia 2 marca 2020 r.o szczególnych rozwiązaniach związanych
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, podpisane przez mikroprzedsiębiorców razem z wnioskiem o przyznanie pożyczki przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz
o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (tj. przed 24 czerwca 2020r.), ulegają zmianie z mocy prawa.
 
Umowy o udzielenie pożyczki, o których mowa w art. 15zzd ustawy  z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, zawarte przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (tj. przed 24 czerwca 2020r.), ulegają zmianie z mocy prawa.
 
 
Jeżeli przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (tj. przed 24 czerwca 2020r.) zajęto w toku egzekucji środki z tytułu wypłaconych przedsiębiorcom dofinansowań, o których mowa w art. 15zzb, art. 15zzc i art. 15zze lub z tytułu pożyczki, o której mowa w art. 15zzd ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych dalsza egzekucja z tych środków jest niedopuszczalna, a zajęte i nierozdysponowane sumy podlegają zwrotowi. 
 
Wnioski o dofinansowanie, o których mowa w art. 15zzb ust. 10, art. 15zzc ust. 8 i art. 15zze ust. 9  oraz wnioski o pożyczkę, o których mowa w art. 15zzd ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem
i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych złożone przed dniem wejścia w życie  ustawy  z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (tj. przed 24 czerwca 2020r.)
w powiatowych urzędach pracy właściwych ze względu na miejsce wykonywania pracy przez pracowników, miejsce prowadzenia działalności gospodarczej i nierozpatrzone do tego dnia (24 czerwca 2020r.), podlegają rozpatrzeniu przez te powiatowe urzędy pracy.